A szélvédő javítás folyamata
Aki csupán pár szóban szeretné csak tudni, hogy hogyan zajlik a szélvédő javítás folyamata annak csak annyit írnék:
Elemzés, Tisztítás, Feltöltés, Megköttetés, Síkolás, Polírozás, Tisztítás.
A következő bekezdésben ezeket a lépéseket fogom kicsit aprólékosabban leírni, de úgy, hogy mindenki számára érdekes és érthető legyen.
- Elemzés: Elsőként mindig szemügyre vesszük a szóban forgó autóüveg sérülést. (Ezt távolról, jó minőségű fénykép formájában is meg lehet oldani, amennyiben az ügyfél távolabb tartózkodik és nagy eséllyel a sérülés összetettebb, komplikáltabb megoldást igényel mint a szokványosnak mondható sérülések.) A vizsgálat során az alábbi dolgokat figyeljük meg: Van-e víz a sérülésben? Milyen típusú a sérülés? (Kagylós, Csillag alakú, Extrém vagy már repedésnek számító, stb…), A sérülés hol helyezkedik el a szélvédőn? (A fekete szélső részben, vagy a vezető szeme előtt, vagy egy kieső részen ahol nem kezdődik még a fekete rész) Fűtőszálas-e a szélvédő? Találhatóak-e hajszálrepedések és ha igen azok mennyire vékonyodnak el a végén? Esetleg egy már javított sérülésről van-e szó?
Fontos ezeket előszőr kivizsgálni, mert az eljárás folyamatát, az eszköz és anyag használatát is befolyásolhatja a fent felsorolt tényezők bármelyike.
- Tisztítás: Itt kezdődik a fizikai kontakt a szélvédővel. Többféle eljárás létezik és nagyjából minden szakember más technikát preferál. Van aki rögtön fúróval tisztítja a sérülést és van aki először csak karctűvel igyekszik kiszedni az üvegszilánkokat a sérülés epicentrumából. A szélvédő megfúrását is rengeteg módon lehet csinálni. Én rendszerint egy körte alakú fúróval (mert ez a legvékonyabb) szoktam kezdeni a fúrást, majd ha szükség van rá, a gömb fejű fúróval tovább tágítom a lukat. Ilyenkor arra kell törekedni, hogy a lehető legtisztább lukat hozzuk létre, mindenféle szennyeződéstől, üvegtörmeléktől mentesen. Van ahol a fúrással le is tudják a tisztítás részét, de én ezzel még nem szoktam megelégedni, hiszen a fúrás közben a luk belsejébe pottyant törmelék még valahogy ki kell szedni. Ezt a folyamatot itt most nem részletezném, hiszen a konkurencia könnyen elsajátíthatja azt a folyamatot, amivel én többletszolgáltatást tudok nyújtani ügyfeleimnek. A lényege csupán annyi, hogy a szélvédőn fúrt luk belsejéből precízen, aprólékosan kiszedem a piszkot, hogy még tisztább végeredményt kapjunk. Lényeges, hogy a tisztításnak un. száraz tisztításnak kell lennie hiszen nem használhatunk semmilyen folyadékot, ezzel is kikerülve azt, hogy nedvesség jusson a sérülésbe.
- Feltöltés: A sérülés középpontjára, vagyis a megtisztított bemeneti nyílásra helyezzük a szerszámot. Elsőként vákuumot generálunk amivel a sérülésbe rekedt levegőt “kiszippantjuk”. Az apró levegő buborékok a ragasztó tetejére kerülnek. Majd amikor már több levegőt nem tudunk “kiszívni” a szélvédő sérülésből, szépen lassan, óvatosan nyomást adunk rá. Ezzel a nyomással fogjuk a ragasztót “belenyomni” a törött szélvédő üveg és a biztonsági fólia közé, illetve kitölti az üvegen keletkezett repedéseket. Vannak a komplikáltabb, nehezebben javítható sérülések amelyeknél a vákuum generálást és a nyomás alá helyezést többször meg kell ismételni annak érdekében, hogy a szűkebb repedésekből, a beszorult helyekről is ki tudjuk “könyörögni” a levegőt és annak a helyére vissza tudjuk juttatni a ragasztóanyagot. Ezt a folyamatot nagy precizitással és türelemmel kell végezni, hiszen ha nagyobb nyomást adunk rá a kelleténél, a ragasztó igyekszik utat találni magának, ami a szélvédő tovább repedését okozhatja.
- Megköttetés: A szélvédő repedéseibe juttatott ragasztó speciális összetételének köszönhetően másképp működnek/kötnek meg mint a hagyományos ragasztók. Míg a hagyományos ragasztók a levegő hatására kezdenek el megszilárdulni és kiteljesíteni ragasztó hatásukat addig ezek a ragasztók UV fény illetve levegő elzárás hatására vállnak szilárd halmazállapotú nagy ragasztó hatással bíró anyaggá. Vagyis ez egy olyan FOLYÉKONY anyag, ami FÉNY hatására SZILÁRD halmazállapotú lesz. Több viszkozitású ragasztóval dolgozunk amelyeknek a kiválasztása nagy jelentőséggel bír. Nem mindegy, hogy melyik típusú sérüléshez milyen típusú (hígabb, vagy sűrűbb) ragasztót használunk. Van olyan ragasztó amely hígabb, viszont megkötés után szilárdabb, vagyis könnyebben törik a rakasztó ha fizikai hatásnak tesszük ki. Illetve van olyan ragasztó is amelyik sűrűbb, tehát nehezebben, vagy egyáltalán nem lehet bejuttatni a repedésbe, viszont rugalmassága nagyobb, ezért a jobban viseli a fizikai megterheléseket. Végezetül minden sérülést le kell fedni egy úgynevezett fedőgyantával, amely a legsűrűbb és legkeményebb ragasztónk. Ezzel zárjuk le és óvjuk meg a sérülés epicentrumát a további károsodásoktól.
- Síkolás: A megkötött szilárd ragasztót síkba hozzuk a szélvédő felületével. Fontos, hiszen a felesleges anyagot ilyenkor távolítjuk el és hozzuk létre azt az egyenes felületet amin a víz könnyedén le tud gördülni, vagyis nem ül meg benne, nem fog belefagyni így nem repeszti tovább a szélvédőnket.
- Polírozás: A polírozással érjük el azt, hogy a ragasztó olyan szép csillogó, fényes legyen mint az üveg. Ennél a folyamatnál nem a szélvédő felpolírozása és nem az esetleges javítás közben keletkezett karcolások eltüntetése a szempont, hanem, hogy a ragasztó felületét tükör simára, vagy inkább mondhatnám üveg simára polírozzuk. Maga a ragasztó anyaga a polírozásig egy mattabb, opálosabb, fehéresnek mondható. A polírozással lehet elérni a kellő végeredményt, ám arra mindenképp ügyelnie kell a szélvédő javító mesternek, hogy az üveg felületében közbe ne tegyen kárt, ne polírozza az üveget is. Csak a ragasztót polírozzuk ilyenkor. Ezt úgy lehet elérni, hogy a megfelelő anyagot használjuk ami fényesíti a ragasztót, de nem keményebb az üvegnél, vagyis az üvegben nem tud kárt tenni. Erre a legalkalmasabb az 1 mikronos polírpaszta.
- Végezetül a munkát illik tisztítással lezárni és egy szép tiszta szélvédőt “átadni” a tulajnak. Szerintem ez alap, hogy nem egy ilyen-olyan maradványokkal teli szélvédővel, vagy esetleg ragasztó maradványokkal adjuk vissza az autót a kedves tulajdonosnak. Ez nem azt jelenti, hogy az egész szélvédőt lemossuk, de a munkaterületet és környékét egészen biztosan. A ragasztó maradványokat lesöpröm az autóról és kulturált állapotot hozunk létre. Minden szerszámot a helyére pakolunk és ügyelünk rá, hogy ne hagyjunk az autó utasterében vagy motorháztetőn szerszámot.
Mi a teendő a szélvédő javítás befejeztével?
Valójában egyetlen fontos dolgunk van az pedig az, hogy ügyeljünk arra, hogy 72 óráig NE mosassuk autónk szélvédőjét magas nyomású mosóval, gőzborotvával. Erre azért kell odafigyelni mert a ragasztó gyanta oly módon hasonlít a betonhoz, hogy nem azonnal éri el teljes keménységét. Amikor megköttetjük UV fény alatt a ragasztót az körülbelül 95%-os keménységet ér el. Folyamatosan kikeményedik az elkövetkező 72 órában és csak utána éri el végleges keménységét. Ablaktörlőt vagy gépi autómosót szabad használni. Egyedül a magas nyomás az ami a legfelső réteget, vagyis a fedőgyantát még károsíthatja. Nem feltétlenül szedi ki az egészet a sérülésből, de felületén létrehozhat olyan hullámokat, gödröket amikben a por, homok könnyen megtapad és így az ablaktörlésnél folyamatosan, lassan kiszedheti a gyantát a helyéről.