You are currently viewing Szélvédőbe építhető extrák

Szélvédőbe építhető extrák

 – Fűtőszál: A fűtőszálas szélvédők már régóta használatban vannak és tökéletesen teszik a dolgukat. Sokan annyira szeretik, hogy már nem is választanak olyan autót amiben nincsen fűthető első szélvédő. Itt a rétegek közé vékony fűtőszálakat építenek be amely elektromosság hatására hőt generálnak, így a szélvédőre fagyott jeget, könnyedén, gyorsan leolvasztják. Van olyan is, amikor csupán az első ablaktörlő lapátoknál helyeznek el fűtőszálakat, hogy az ablaktörlő gumi része ne fagyjon rá a szélvédőre. Azonban a fűtőszálak közelebbről nézve láthatók az autó ablakában és vannak olyan esetek amikor ez zavaró lehet a sofőr részére. Ennek a továbbfejlesztett változata, hogy a középső műanyag réteget nagyon halványan ezüsttel vonják be. Innentől kezdve ugyan úgy működik mint egy fűtőszál, vagyis áram alá helyezve hőt generál ami leolvasztja a jegyet. Ez eléggé költséges és pont ez az oka annak, hogy nem túl elterjedt megoldás.

 – Eső szenzor: Ez egy igen okos találmány, ugyanakkor saját véleményem szerint nem ér annyit mint amennyibe kerül. (A félreértés elkerülése érdekében mondom, nekem is van a szélvédőmben). Ennek a lényege, hogy egy led megvilágítja a szélvédőt ami visszaverődik egy érzékelőbe. Az érzékelő azt figyeli, hogy mennyi fény éri. Alap esetben ha az első szélvédő száraz akkor a diódából a fény úgy verődik vissza az érzékelőbe, hogy annak csaknem teljes mennyisége visszajut. Ugyanis a szélvédő fénytörést okoz és a visszaverődő fény mennyisége azt az információt „közli” az érzékelővel, hogy nem esik az eső. Ám ha elkezd esni az eső és a szélvédő vizes lesz a visszaverődő fény mennyisége lecsökken. A fény csökkenését érzékeli a szenzor és beindítja az ablaktörlő lapátokat. Figyelem! Ha autónkat mossuk egy gépi mosóba, ki kell kapcsolni előtte ezt a funkciót! J Ha valakinek tényleg nehezére esik ki-be kapcsolgatni az ablaktörlőt, illetve beállítani a megfelelő sebességre azokon a ritka napokon, amikor esőben kocsikázik, azoknak megérheti ez a plusz extra a gépjárművébe.

 – Fényérzékelő: Ez a szenzor nagyon hasonló az előző eső szenzorhoz, de nem az ablaktörlő lapátokat indítja be, hanem a világítást. Érzékeli ha alkonyat van és akkor felkapcsolja a tompított fényszórót, majd ha ismét kivilágosodik akkor azt lekapcsolja. Én ennek sem látom nagy hasznát, hiszen nekem a tompított fényszóróm minden körülmények között (városban, országúton, autópályán, nappal, hajnalban, este) fel van kapcsolva. Foglalkoznom sem kell vele, kb 2 éve mikor megvettem a kocsimat felkapcsoltam és azóta úgy hagytam. Ha leállítom a kocsit úgyis kikapcsol, amikor gyújtást adok rá, bekapcsol. Ennél jobb megoldás számomra nem létezik.

 – Szélvédőbe épített kamera: Talán ez a legdrágább extra amit a szélvédőbe építhetnek, viszont véleményem szerint a fűtőszálon kívül csak ennek van jelentős értelme. A kamera az ablak belső felére van illesztve és mindent lát ami a látószögébe bekerül. Még többet is mint a gépjármű vezetője, illetve neki sosem lankad a figyelme. Szinte bármire tud minket figyelmeztetni, az már csak programozás és beállítás kérdése, hogy mit vegyen figyelembe és mit ne. A teljesség igénye nélkül néhány példa: Felismerheti a gyalogost és akár fékezheti is a gépjárművet helyettünk ha netán épp nem előre figyelnénk az úton. Felismeri a közlekedési táblákat és az jól látható helyen kivetíti részünkre a műszerfalon, ha nem vettük volna észre, mert mondjuk pont az oldalsó visszapillantókat figyeltük. Érzékelheti a sávokat és ez által a a sávelhagyásra figyelmeztethet minket. Sok sok dolgoz meg tud határozni és figyelmeztetni tud minket, de csak a fizikailag jól látható dolgokat képes észlelni. Nem képes hőmérsékletet, esőt vagy UV sugárzást jelezni nekünk.

 – Mindenki döntse el, hogy neki milyen extrák szükségesek és mik azok amiknek nem tudja hasznát venni. Mindegyik érzékelő, szenzor vagy kamera a szélvédő értékét növeli, hiszen csere esetén vagy meg kell vennünk ezeket ismét (hiába hibátlan a szenzor ha fixen a szélvédőre van rögzítve), vagy újra kell programoztatnunk, kalibráltatni hogy pontosan el tudja látni a feladatát.